Flag
Nutri-Score

Nutri-Score er en merkeordning for mat og drikke som rangerer næringsinnholdet for et produkt.

Nutri-Score består av en fargeskala med fem nivåer, med tilhørende score fra A-E. Mørk grønn farge med bokstaven A representerer den beste ernæringsmessige kvaliteten på produktet, innen en bestemt varegruppe. Nutri-Score merket er alltid plassert på forsiden av pakningen til produktet. 

https://media.graphassets.com/resize=fit:max,width:1000/output=format:jpg/9Q2dTp9QOuvc47lBVyQB
Hvordan beregnes Nutri-Score?

Næringsinnhold og ingredienser gis poeng ut ifra om man ønsker å oppmuntre til økt inntak eller oppfordre til begrensning. Høyt innhold av for eksempel fiber, proteiner, nøtter, frukt, grønnsaker og raps- og olivenolje vil gi positivt utslag, mens høyt innhold av mettet fett, sukker, energi (kalorier) og salt påvirker skalaen negativt.

Beregningsmodellen gjelder per 100 g matvare eller 100 ml drikke.

Hvem står bak Nutri-Score?

Nutri-Score er utviklet av Santé Publique France, det franske folkehelseinstituttet, på oppdrag av det franske helsedepartementet. Merkeordningen ble tatt i bruk i 2017, og blir innført i stadig flere europeiske land som den ledende merkeordningen innen mat og drikke. Myndighetene i Belgia, Tyskland, Spania, Nederland og Luxembourg, EU og WHO anbefaler å bruke merkeordningen.

Hvordan kan du som forbruker benytte Nutri-Score?

Nutri-Score er et hjelpemiddel for å synliggjøre hvor sunn eller usunn ulike mat- og drikkevarer er, slik at man kan gjøre et godt valg uten å måtte bruke tid på å studere næringsinnholdet på baksiden av pakningene. Merkeordningen er et folkehelse-initiativ, og er et hjelpemiddel for å fremme et sunnere kosthold.

Hva betyr dette for produsenter av mat og drikke?

Matprodusenter som benytter seg av Nutri-Score forplikter seg til å merke alle produktene sine med Nutri-Score. Man kan altså ikke velge ut produkter som kun får en god score, og unngå å bruke merkeordningen på produkter som får en dårligere score.

Nutri-Score oppmuntrer også produsentene til å lage bedre produkter. Sunnere og bedre mat- og drikkevarer blir stadig viktigere for forbrukere, og dermed vil også produsentene måtte jobbe hardere for å tilby nettopp slike produkter som kan vise til en høy Nutri-Score. Dette er bra for forbruker, folkehelsen og også for konkurransesituasjonen blant produsentene.